Monday, October 3, 2011

Huh?..Persatuan?..errr~~~


bismillahirahmanirahhim...wabihinastai'n..la hawlawala kuwatailla billa il aliyila'zim..brsyukur aku kehadrat Allah (Subhanuwata'ala) dengan limpah kurnia dan izinnya...serta syafaat junjungan besar Nabi Muhammad (Salallah Alaihi Wassalam)..berkat guru-guru..
karamah ibu dan hikmah bapa..dptlah aku menaip buat sekian kalinya sbgai pnduan kpda dri sndri dan shbat2 yg ingin menerima luahan pendek ..basic..dan tak brape nk mendalam  ini...~.~

  Ramai, kalau ditanya mahu atau tidak mahu join persatuan, maksudnya urus program, urus pentadbiran, dan urus macam-macam lagi, jawabnya pasti tidak. Sebab? Susah, nak belajar, tak suka sebok, suka bebas. Nanti kalau masuk persatuan ni orang kata macam ni. Kalau masuk persatuan ni orang kata macam ni dan macam-macam lagi alasa. Kemudian siapa yang nak jadi pengurus? nak jadi pembantu pengurus? bagi kat orang lain la. dah bagi kat orang lain, buat keja tak kena, dikritik pulak. sebelum ni suruh masuk jadi jawatankuasa tak mahu.

Itulah situasi sekarang, orang lebih suka bebas ke sana dan ke mari tanpa ada tanggungjawab dan beban taklifan apa-apa. Bagi saya juga begitu. Tapi itu jika sekali fikir. Jika fikir kali kedua, kalau bukan saya siapa yang akan jadi jawatankuasanya, adakah mereka mahu buat seperti yang saya mahu buat? Mungkin ya atau mungkin tidak. Fikir kali ketiga, saya sudah ada tanggungjawab dan beban berat, perlu belajar di kampus. Fikir kali keempat, saya perlu untuk berpatisipasi, sebab manusia ini hanya dua tugas, hamba dan ketua. Join persatuan mungkin itu masuk kolum ‘ketua’.

Mahu atau tidak join persatuan ini ada pro dan kontranya. Paling penting adalah keupayaan seseorang untuk mengurus. Sebanyak mana tugasan dari kampus yang telah dipertanggungjawabkan, masih ada masa kekosongan untuk berpersatuan. Namun, saya tidak bezakan kampus itu bukan persatuan dan persatuan itu bukan kampus. Sebab, persatuan itu bersosial, di kampus juga begitu. Konteksnya sama tapi pendekatannya berbeza. Sebab itu perlu kombinasi kedua-dua unsur sosial ini, di kampus juga di luar kampus (persatuan) agar kedua-duanya berjalan seiring.

Tujuan berpersatuan?
1, Pengalaman. Tiada sudah ketika berkerjaya. Tiada juga dalam sesi-sesi kursus pentadbiran dan pengurusan organisasi yang diadakan di alam selepas mahasiswa. Maka, eloklah pengalaman masa muda dan belia remaja ni diisi dengan aktiviti-aktiviti yang memungkinkan kita untuk terus bergerak di masa-masa tua.
2, Pembelajaran. Selain belajar di kampus, pembelajaran tidak formal ini juga penting. Masuklah persatuan, tak rugi berpersatuan ni, paling kurang dapat bersosial dan berkomunikasi. Itu sudah cukup. Pembelajaran ini terus menerus sampai bila-bila.
3, Persahabatan. Tidak berpersatuan pun boleh bersahabat. Itu mungkin dari satu sudut. Di mana sahaja kita boleh bersahabat, tapi bersahabat dalam persatuan ini lain, sebab kita bersahabat dan berkenalan atas dasar tugasan, bukan atas dasar selalu belanja, keluar berjalan bersama-sama, satu kampus dan sebagainya. Mungkin cara bersahabat dalam berpersatuan berbeza dengan bersahabat di luar persatuan.

Faktor berpersatuan?
1, Kawan dan Perkenalan. Kekadang atas sebab kawan kita berpersatuan. Kalau sorang-sorang kita tak boleh berpersatuan.
2, Semangat dan Memang minat. Minat orang tak sama, kekadang ada yang suka buat kerja-kerja persatuan.
3, Ada sbhgiannya didorong oleh sesuatu keinginan sprti melakukan ssuatu yg boleh mmbantu msyarakat..dri segi kebajikan..atau sesuatu yg jika diperjuangkan akn mmberi manfaat kepada diri dan msyaarakat~~
4, Gila glamour..nk pegang kuasa...atau pun pakwe/mkwe...awek cun/mamat hensem ade dalam psatuan tu..wohaaa
5, dan lain2..."lu pikir la sendri" (nabil RL. 2009)

Alhamdulillah la. Yang minat tu, masuklah mana-mana persatuan supaya minat, bakat dan semangat anda itu tak terbiar begitu sahaja tanpa ada manfaat untuk orang lain, juga anda.

Akhirnya, terpulang. Masing-masing punya haluan dan pilihan. Diri kita yang menentukan nasib diri kita sendiri. Saya hanya sekadar menulis untuk memberitahu bahawa di luar sana masih banyak lagi tugas-tugas yang sepatutnya dilaksanakan oleh belia-belia dalam membantu membina negara dan agama. Jangan biarkan bangsa lain mengambil alih tugas persatuan kita angkara kita yang tidak mahu berdiri atas persatuan.

ok cukup dngan luahan/prkongsian ''skema'' aku nih...dgn kesempatan ini aku memanjatkan kesyukuran kehadarat Allah s.w.t kerana telah menakdirkan aku berada di jalan berpersatuan ini...terima kasih juga kepada PSSCM terutamanya (dan psatuan2 lain jge) yg telh mnjadi wadah utk ak mngenali dan memahami apa it erti bermasyarakat dan kepentingannya terutama dari sudut agama.

wallahualam

~wire putus @ aqim bOing bOing @ bola lantun-lantun @kure-kure kenit~

No comments:

Post a Comment